Citat:
|
Ursprungligen postat av Led Zeppelin
Tjena allesammans!
Snubblade över en dist häromdagen, en stor jävla sak med ett dussin pedaler och liknande. Den lilla jag hade innan, en liten Korg med två pedaler att bläddra med och en expressionpedal, slängdes på så vis ner i papperskorgen.
Men jag fattar inte hur jag får det ljud jag vill ha?
Självklart vet jag ju hur man gör för att ändra ljud, men något gör att jag inte får som jag vill. Jag spelar mycket musik av Ozzy Osbourne och liknande, och när jag gör mina egna inställningar kommer inte Zakk Wyldes kända "harmonics" ut, dom dör liksom.
Snälla, hjälp mig att fatta hur man fixar ett fett metal-ljud som kan klara en och annan harmonic.
|
Ja vad har du för gitarr och stärkare att koppla in i den? GT-6:an går att pressa ur ganska bra ljud, fast jag har mest hört den i dödsmetallsammanhang. Tyvärr är det problemet du beskriver ganska vanligt med såna pedaler. Polaren sitter och försöker få till ett ljud med sin GT-8 men har ännu inte riktigt lyckats, trots pålägg med kompressorer och annat shit i Cubase (han kör den rakt in i ljudkortet). Men skruva på, det är det enda man kan göra. Jag hade en Boss ME-5 (tror jag att den hette) som är en ren effektpedal men den lät lite sunkigt så jag bytte in den och köpte "riktiga" effektpedaler istället, mycket enklare att hålla på med och få till det man vill... Fan testa en ren distpedal, typ Boss MT-2 (metalzone) den är erkänt använd i många sammanhang. Eller någon annan liknande.
*Edit
http://www.jimdunlop.com/index.php?p...p_and_e_detail
Länken går till en signaturpedal av Zkk Wylde, kanske kan vara något?
Såg att du hade en Viper i din komment, det är ju en schysst gura!